Individu, project, organisatie; helpt individuen in projecten om om te gaan met ‘mislukkingen’ en organisaties om te leren van deze mislukkingen.
Gemiddeld – hoog; het organiseren van terugkerende bijeenkomsten om te leren van fouten, het veranderen van de organisatiecultuur kost veel capaciteit en een lange adem.
Lange adem. Het creëren voor meer ruimte voor het maken van fouten is een langdurig proces en vergt verandering in de cultuur van een organisatie. Dit is met name het geval als werknemers negatieve ervaringen hebben gehad, waarbij ze bijvoorbeeld streng afgerekend zijn op innovatieve experimenten die mislukt zijn. Het creëren van meer ruimte voor het maken van fouten kan dus niet van de ene op de andere dag bereikt worden via de bovenstaande methoden. Het is van belang dit thema op de agenda te houden en constant te blijven benadrukken.
Voor veel organisaties is het creëren van ruimte voor het maken van fouten in circulaire projecten en het leren van deze fouten nog een uitdaging. Het instituut voor briljante mislukkingen werkt met nieuwe methoden om het leren van fouten mogelijk te maken. Dit instituut zet zich in voor het faciliteren en toegankelijk maken van leerervaringen. Hierbij worden mislukkingen omarmt als een belangrijk leermomenten.